آموزش تحلیل تکنیکال بخش اول – نمودارهای شمعی

نمودارهای شمعی

نمودار قیمت یا همان چارت اولین چیزی است که برای تحلیل تکنیکال به آن نیاز دارید. نمودارها معمولا در سه نوعِ خطی، شمعی، و میله ای ترسیم می شوند. در نمودار خطی، هر نقطه روی نمودار نشان دهنده قیمتِ نماد در تاریخ مشخص است. این قیمت معمولا قیمتِ بسته شدن یا آخرین قیمتِ نماد در “تناوب زمانی” مورد نظر است.

اما این حداقل اطلاعاتی است که می توان از تغییرات قیمت بدست آورد در حالی که نمودارهای شمعی  اطلاعات کامل تری را در مورد تغییرات قیمت و رفتار نیروهای عرضه و تقاضا نشان می دهند. به همین دلیل نمودارهای شمعی در میان معامله گران محبوبیت و رواج بیشتری دارد. به علاوه بسیاری از سیگنال های خرید و فروش تنها در نمودارهای شمعی قابل تایید است.

تفاوت “بازه زمانی” و “دوره تناوب”

بازه زمانی: فاصله زمانی میان تاریخِ اولین قیمت و تاریخِ آخرین قیمت نشان دهنده بازه زمانی نمودار است. برای مثال، اگر اولین قیمت مربوط به ۳۱ فروردین و آخرین قیمت مربوطه به ۳۱ خرداد باشد در این صورت بازه زمانی نمودار سه ماهه است (فروردین، اردیبهشت، و خرداد).

دوره تناوب: نشان می دهد که تغییرات قیمت روی نمودار با چه تناوبی ثبت می شود. برای مثال، در تناوب روزانه، تغییرات قیمت در پایان روز ثبت می شود (برای بازار سهام  قیمت های پایانی در ساعت ۱۲:۰۰) و یا در دوره ۱ ساعته، تغییرات قیمت هر یک ساعت ثبت می شود (یعنی ۹ صبح تا ۱۰، ۱۰ تا ۱۱، و ۱۱ تا ۱۲ که در مجموع سه شمع برای هر روز تشکیل می شود).

نکته مهم: برای تغییر “بازه زمانی” باید روی نمودارها اصطلاحا زوم کنید (بزرگ نمایی یا کوچک نمایی) اما برای تغییر “دوره تناوب” باید تناوب مورد نظر را انتخاب نمایید مثلا روزانه، یک ساعته، ۱۵ دقیقه ای و…

اجزای نمودار شمعی

در نمودار شمعی، هر شمع تغییرات قیمت را در یک تناوب زمانی نشان می دهد. برای مثال، در تناوب روزانه، هر شمع نشان دهنده تغییران قیمت در طول یک روز است (برای بورس تهران از ساعت ۰۹:۰۰ صبح تا ۱۲:۰۰ ظهر). مطابق شکل زیر هر شمع  ۵ نوع اطلاعات را به معامله گر نشان می دهد:

  1. قیمت بازشدن نماد یا همان اولین قیمت (ضلع پایین در شمع صعودی و ضلع بالا در شمع نزولی)
  2. قیمت بسته شدن نماد یا همان آخرین قیمت (ضلع بالا در شمع صعودی و ضلع پایین در شمع نزولی)
  3. حداکثر قیمت (انتهای سایه بالایی)
  4. حداقل قیمت (انتهای سایه پایینی)
  5. صعودی یا نزولی بودن قیمت ها (رنگ بدنه شمع یا همان توخالی و یا تو پُر بودن بدنه شمع)

در مورد صعودی و نزولی بودن شمع دقت کنید که در شمع صعودی (توخالی)، قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت باز شدن است در حالی که در شمع نزولی (تو پُر) قیمت بسته شدن پایین تر از قیمت باز شدن است.

 نمونه واقعی نمودار شمعی

نمودار زیر تغییرات شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران را نشان می دهد. این نمودار از سامانه معاملاتی مفیدتریدر۵ استخراج شده است. به خطوط کم رنگ افقی و عمودی روی نمودار اصطلاحا شبکه یا گرید می گویند. از روی نمودار موارد ذیل به سرعت قابل تشخیص است:

  • بازه زمانی نمودار یک ماهه است و تغییرات شاخص کل را از اواخر آذرماه تا اواخر دی ماه ۱۳۹۰ نشان می دهد.
  • دوره تناوب نمودار روزانه است (عبارت Daily به معنی روزانه در قسمت بالا سمت چپ کنار نام نماد)
  • شاخص کل در بیشتر روزهای کاری مثبت بوده است. (تعداد شمع های صعودی بیش از شمع های نزولی است)
  • شاخص کل در این بازه زمانی از حدود ۲۴۵۷۰ تا ۲۵۵۳۲ افزایش یافته که رشد ۳٫۴ درصدی طی یک ماه را نشان می دهد.
  • شاخص کل طی این مدت بین ۲۴۳۰۰ تا ۲۵۹۰۰ نوسان کرده است.

با مطالعه بخش های دیگر در می یابید که معامله گران چگونه اطلاعات و سیگنال های مورد نظر خود را از این نمودارها استخراج می کنند.

 

منبع : کارگزاری مفید


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *